Deze reclames kunnen zoveel beter

Dat reclames graag met vooroordelen spelen mag bekend zijn. Schoonmaakmiddelen market je naar vrouwen, bier naar mannen, Jillz weer naar vrouwen. Een beetje marketeer gooit er ook nog wat halve grapjes bij over hoe incapabel het andere geslacht is met beiden (‘mannen weten waarom’). SuitSupply dacht deze week even mee te gaan in die trend door haar nieuwe advertentiecampagne voor mannenkleding op te luisteren met halfnaakte vrouwen, die in verschillende nogal suggestieve posters worden ‘bereden’ door mannen in SuitSupply-kleding.

Misschien ben ik een femistische, lesbische zuurkut, een gutmensch en een feminazi – volgens de gemiddelde commentsectie allemaal – maar ik vind het niet grappig om vrouwen als attribuut te gebruiken om aandacht te vragen voor je pakken. Ik kan niet lachen om het gebruiken van een ontblote vrouwenborst als glijbaan en mijn mondhoeken gaan niet omhoog bij het zien van een man die blijft hangen aan het bikinibroekje van de vrouw.

 

Ik moet er niet om lachen, omdat ik niet gelukkig word van het objectiveren van het vrouwelijke voor mannelijke doeleinden. Vrouwen zijn namelijk niet enkel decoratie van de mannenwereld. Waar we jaren geleden het gevecht moesten voeren dat vrouwen niet enkel in de keuken hoorden moeten we nu kennelijk als vrouwen er nog steeds voor vechten om niet te dienen als versiering.

Het zijn niet alleen de posters zelf. Guardian-columniste Helen Lewis introduceerde ooit de internetwijsheid dat je voor de rechtvaardiging van feminisme, enkel hoeft te zoeken in reacties op feministische uitingen. De wet van Lewis geldt duidelijk niet alleen voor artikelen op het internet. Toen ik mensen whatsappte om mee in actie te komen tegen het objectiveren van vrouwen kreeg ik whatsappjes terug met als boodschap “een vrouw is iets dat huilt, zich boos maakt en weer huilt”, “Sloggi doet het ook” en “kinderachtig hoor”.

Dit soort reacties laten twee dingen zien: ten eerste, dat het besef hoe schadelijk dagelijks seksisme is nog niet heel diep is doorgedrongen bij veel mensen. Ten tweede, dat het heel makkelijk is om boosheid over seksisme toe te schrijven aan “irrationele vrouwen” of “zure tuinbroeken”. Het is een oude truc: heb je niks in te brengen tegen de boodschap, trap dan de boodschap onderuit – bij voorkeur door er nog wat extra vooroordelen tegenaan te gooien.

Laten we duidelijk zijn, er is niets mis met publiek naakt. Er is wel wat mis als dat naakt alleen ten dienste kan staan aan mannelijke driften. Er is wat mis als je als vrouw nog geen tepel of borstvoedingsfoto op Facebook kunt delen, maar wel moet aanzien hoe een zeer gladde gast in een SuitSupply goedkeurend naar een extreem uitvergrote vrouwenkont kijkt. Dan gaat de vraag namelijk niet meer over preutsheid, maar over welk doel dat vrouwenlichaam dient.

De campagne is bovendien ook beledigend voor mannen. Sex sells, omdat het appelleert aan de primitieve behoefte van mannen – zo redeneren marketeers. Dus heren, wat SuitSupply met z’n reclame zegt is dat als er maar genoeg bloed van je brein naar je piemel gaat, je je niet meer realiseert dat hun pakken matig zittende confectiekostuums zijn voor te veel geld. Ik weet het niet, ik draag geen pakken maar ik kan me toch voorstellen dat je als man niet zo aangesproken wilt worden.

Dan rest de vraag, waarom? Is het reclamebureau van SuitSupply zo door z’n ideeën heen dat ze geen andere mogelijkheid zagen dan een eerder bekritiseerde campagne dunnetjes over te doen? Denken ze dat shock value anno 2016 genoeg is om kleding te verkopen? Als het dat laatste is, zou ik ze aanraden om even in de leer te gaan bij United Colours of Benneton – die deden dat in de jaren ’90 al, en een stuk heftiger ook.

De conclusie kan dus niet anders zijn dan dat SuitSupply toch stiekem wil appelleren aan goedkope, seksistische sentimenten van de dominanten man wiens strakke pak hem de baas maakt over allerhande sexy vrouwen. Dat soort luie marketing moeten we anno 2016 niet willen. We kunnen een stuk beter.

Een blog van:

Categorieën: Blog, Diversiteit & emancipatie

Op de hoogte blijven van de JS?

Schrijf je in en ontvang onze nieuwsbrief waarin we je op de hoogte houden van onze politieke acties en activiteiten.



Jonge Socialisten in de PvdA